När man inte får som man vill

Hade nästan glömt bort hur en 6-åring kan låta när hon inte får som hon vill.
Damen illvrålade i trekvart för att hon inte fick äta en hårdbröds smörgås i sängen.
Hon frös och måste bara göra det under täcket.
Som pedagog jag är försökte jag tala om för henne hur den oangenäma känslan av att sova på smulor skulle te sig.
Hon ville inte förstå.
Det hela slutade med att hon satt vid bordet med långkalsonger, långärmad tröja och täckjacka förnöjt smaskandes på hårdbröd med kaviar.
Vad som hände sen förtäljer inte historien. Mamman kom hem och vi gick av skiftet.

I dag är första dagen som jag kan känna att hösten är på gång.
Börjar planera för hur jag kan göra lägenheten mysigare.
Kan villigt erkänna att lusten för inredning inte funnits sista åren
Nu känner jag att lusten är på väg att återkomma

Jag ska starta med köket.
Efter sommarens loppisfynd har jag beslutat mig för att det blir en kombination av gult och orange som bottenfärg.
Har även hittat en gammeldags grön färg att piffa upp med.
Min favorit färg svart som jag oftast klär mig i får tuffa till intrycket.

Jag har beslutat att det ska få ta sin tid. Jag ska fortsätta besöka loppisar och inredningsbutiker.
Många gånger är planeringen det roligaste.


Ett av mina sommarfynd. En kaffepanna från Kockums
#1 - - Annaa M:

Åj jisses, det minns jag mycket väl, hur vår Mellan kunde låta när hon var i den åldern. Sista fotot från dagis när hon missat mellanmålet. En enda missat knäckemacka, tårarna sprutade i en timma, hjälpte inte att det serverades korv och bröd på festen, hon gallskrek över oförrätten. Samma när vi ett halvår senare klätt av granen utan henne. Vi hörde hennes skrik tio minuter hemifrån. Jäpp, vi klädde på den igen, så fick barnens fula dagispynt sina tio minuter of fame.

#2 - - Elisabeth:

Åk till loppis här i Skönsberg! Strax ovanför Willys, mycket roliga, fina saker och framför allt BILLIGT!!Emma å jag besöker det minst en gång i veckan!

#3 - - Renée:

Vilken snygg kaffepanna! Helt galet snygg måste jag säga...

#4 - - Yvonne:

Vilken läcker kaffekanna!Ja det är viktigt med kontroller öven om det gäller döda ting .Men viktigast är att vi gör kontroller på oss själva.Datorer finns nog i de flesta hem nu.. ♥kram!

#5 - - Pernilla:

6-åringar är härliga, känner väl igen det ;)

Kul att du känner för att göra fint igen & tror det kan bli riktigt snyggt!

Kraaaam fina Lisbeth

#6 - - Malin:

Haha, jag vet vad jag att vänta alltså ;-) Har glömt bort hur Anton och Carl var, det var ju så länge sen!

Mysigt att lusten till pyssel har återvänt, man mår så bra när man gör det mysigt omkring sig.

Vilken fin kaffekanna!

Kram

#7 - - Gunnel:

Jag älskar också loppisar. Nu när det börjar bli lite mörkare och kallare känner man suget efter att ändra om, tycker jag. Det förstår inte min man. Men ibland räcker det med att bara få planera och fantisera lite.

#8 - - Annaa M:

Ska väl tvärs emot alla andra erkänna att jag inte känner det allra minsta för att "göra om". Det får vara som det är, utan några nytillskott. Men det beror nog mycket på att jag relativt nyss flyttade och fick en överblick över hur mycket prylar det faktiskt finns i min ägo.

#9 - - Cici:

Jo minsann att de små gullungarna kan ha humör emellanåt, men även som farmor/mormor kan man tjäna på att vara konsekvent. Ibland måste man faktiskt vara den som bestämmer.

Här spirar det inga nya idéer just nu vad gäller inredning. Det är fullt upp med den kommande älgjakten, avloppsgrävningen och dotterns kommande flytt. Det räcker gott ett tag framöver.

#10 - - Viola:

Jag tror jag klarade av barnbarnens envetna beteende lättare än mina egnas. Ja, något lärde man sig väl under åren jag fostrade tre killar.

Det finns något i oss kvinnor som pockar på att få göra det mysigt omkring oss. Det behöver inte vara några stora förändringar och jag tror att det här med att planera i tankarna hur omgivningen skulle se ut, om jag gjorde si och så, det gillar vi.

Loppis lockar inte mig numera. Jag dkulle behöva lämna lite grejer till loppis. Nu är jag inne i en period där jag vill plocka bort saker och ha det lite "rent" på bord och hyllor. Även det blir en förändring. I höst ska det bli nya gardiner i vardagsrummet. Men var gär jag av de gamla, det är inget fel på dem.Tänk om man skulle kunna göra en "byta grejor dag", det skulle väl vara ´något.

Snygg kaffepanna. Lycka till med dina idéer.

Kram Viola

#11 - - Margit:

Bläddrta och tittat lite runt i din blogg!!! Förstår att du nu slutat jobba..p ga av ohälsa....

Fin kaffepannna du "hittat"..den är häftig!! Kommer ihåg...när dom var aktuella..vackra.

Kram!