Åkerspöke

Igår kväll när jag tittade mig i spegeln såg jag ett åkerspöke.
Förstår inte att det far så många ord o tankar i mitt huvud.
Åkerspöke? Det ordet har jag inte hört på mycket länge.
Var lite fundersam över vad det betydde så jag tog reda på det.
Jag hade rätt som kände mig som ett åkerspöke det är nämligen ett ord för fågelskrämma

Som tur är hade jag klipptid nu på morgonen.
I farten hamnade ett annat ord på tungan.
Skogstokig? Det hör man lite då då , men vad betyder det,
Om man är skogstokig är man rått galen.
Här i norrland så tolkas det som "lappsjuka" dvs tokig av ensamhet.

Ska börja använda orden rätt kul, eller hur?

Norrland är norrland.
Vi har lite profilprodukter här uppe.

En käck älggrillvante


En gosig mjukgädda att kramas med



Hälge kepan Ett måste för var och en

 

 


Sprattel älg. En ras nära besläktad med skogens konung

Blev sent i natt. Kom i säng 2.30
Behöver en tupplur nu.





#1 - - Marianne:

Här har du ett annat åkerspöke. Har beställt tid hos frissan nästa vecka, ska bli underbart. (Det känns som om man måste vårfräscha upp sig lite).

#2 - - Cici:

Ordet skogstokig kan ju tolkas på flera sätt men jag har fått för mig att det är då man mer eller mindre flippar ut. Av positiv eller negativ anledning. Annars skulle jag vilja påstå att jag är skogstokig på det viset att jag gillar att vistas i eller nära skogen, och då skulle kanske en sån där hälgekepa vara bra att ha till sommaren när mygg och broms härjar som värst.

#3 - - Birgitta:

Skogstokig tolkar jag nog mer som galen och fullständigt av banan. Lappsjuka är mer för mig när man sitter isolerad uppe i de mörka skogarna och inte kan ta kontakt med vänner och släkt etc. Så kände jag när jag tillbringade några dagar i Murjek ett antal mil norr om Luleå. Bara älgar som närmsta granne. Och en förfärlig massa skog.