Jag är inte fastfrusen

I går när jag läste era inlägg småfnissade jag
Det är som jag sagt förut: Jag är lite otydlig när jag förklarar
Lite kul var det att ni trodde jag frusit fast men det hade jag inte
När jag stod där på snö och is med varma innegymnastikskor hände något
När jag skulle lyfta fötterna var det en sugande känsla som fick mig att tippa över.
Nu gick det bra förutom kalla händer som jag använde för att inte falla pladask.
Såg säkert roligt ut med mig stående med rumpan i vädret.

I dag är en riktig bottendag
Mardrömmarna jag berättat om blir bara värre och värre.
I dom är mänsklighheten ett utdöende släkte.
Inte heller har nacken gett med sig.
En sjukgymnast ska ringa upp mig men de sa aldrig om det var i år eller nästa år som de skulle ringa

Jag vet vad som skulle hjälpa lite grann
Strömming! Ja inte att lägga på nacken men att steka och äta flundror.
Suget kom efter att jag läst i en blogg att dom var på gång.
Troligtvis får vi vänta här uppe.
Tar dom sig upp till ytan så fryser dom ihjäl


I stället ska det bli kålpudding.
Måste var 20 år sedan jag åt en sådan.
Först planerade jag för kåldomar men mamma sa att dom bara smiter när man ska vira in dom.
Det gör inte puddingen den stannar så snällt i formen.
Jag frågade yngste sonen om han ville stanna på middag.
Hans kommentar var: Finns det än. Jag trodde de var utrotade

I kväll blir det årsmöte här i huset.
Våra 4:a trappuppgångar har en idiell förening.
Den har gått och blivit rik så en av punkterna i kväll är hur man ska göra av med pengarna.
Det har gjorts en del resor. Den sista var till Finland.
Nu hoppas jag att fler än jag är sugna på att åka till Ullared.
När man ska på möte ska man klä sig lite finare.
Jag tog på mig kalasbyxorna.
Vilket fånigt namn det är
Mormor sa alltid så när jag var liten men jag hade dom varje dag vare sig det var kalas eller inte

Det allra värsta var att dom var så stickiga.
Var det kalas fick jag använda nylonstrumpbyxor.
Jag minns så väl att favoriterna var lila. Inte många som hade den färgen.
De flesta var klädda i en bajsbrun nyans.
Jag var lite rädd för att använda dem när det var kallt.
Jag hade fått lära mig att dom frös fast på benen om jag inte aktade mig.
Tur att jag lärde mig senare i livet att mormor hade fel för nog har jag stått i långa taxiköer en lördagskväll efter raj raj på krogen
Inga problem att ta av strumpbyxorna när jag kom hem heller.






#1 - - Birgitta:

Ha ha, ja du, det där med kalasbyxor minns jag. Jag hade ett par gröna kommer jag ihåg. Måste ju haft flera par under uppväxten, men jag råkar ha kort med mig i dessa gröningar. Och visst hörde även jag att nylonstrumpor frös fast.



Du, jag käkade strömming i två dagar. Gottigott. Och ikväll blev det stuvade makaroner med bacon. Även det gott. Imorgon vet jag inte vad det blir. Det blir spännande att se vad man då är sugen på.



Kålpudding lät inte helt fel faktiskt. Nå, den som lever får se.



Ha det gott. Natti natti.

#2 - - Beppan:

Vilken syn det måste ha varit att se dig falla som en fura med fötterna stadigt kvar i backen... Tur att du inte blev skadad!



Kalasbyxor hade jag också. Undrar var namnet kom ifrån? Inte var det bara på kalas man hade dom i alla fall.



Kålpudding - med rårörda lingon... Mmmmmm så gott! Det var ett bra tag sedan jag lagade den rätten. Får ta och sätta upp den på matsedeln.

#3 - - ♥ Carina ♥:

Haha, ja varför kallades det kalasbyxor? Jag har såna även idag till klännig/kjol/tunika men idag är det ingen som säger kalasbyxor. Det där med att strumbyxorna skulle frysa fast har jag också ett svagt minne av... :)

Kram och godmorgon!

#4 - - Malin:

Haha, kalasbyxorna ja, vart tod dom vägen? Stickiga var dom och dra i dom fick man hela tiden ;-)



Jobbigt att mardrömmarna blir värre, att inte få sova BRA när man sover är vidrigt och återspeglar sig sedan under dagen. Mina följer ofta med mig upp när jag vaknar nämligen.



Hoppas sjukgymnasten ringer SNART! Dåligt att dom inte kan ge ett rakare besked!

Kram

#5 - - Gunnel:

Log igenkännande när jag läste om att nylonstrumpor kunde frysa fast. Kalasbyxor sa vi kanske för att det inte var lika populärt med utländska ord då som nu. Idag säger vi väl tights eller leggings. Kram

#6 - - Gunilla:

Min mor skulle med och hälsa på i Snarpsätra i helgen, fanns inget trappräcka så hon i princip kröp uppför, såg liite kul ut !



strumpbyxor som började bli lite för små och hängde i grenen ...urrrk

#7 - - Envingad:

Men gu så gott med kålpudding..mums! Det tror jag allt det får bli här också någon dag..eller kåldolmar. Förvällde massor av vitkål i höstas till både dolmar och stuvningar :)

Kalasbyxor med fötter ja..de var tider de :)

Ha en underbar dag Lisbeth

Kram

#8 - - Yvonne:

Hmmm.... ja man kan ju undra varför det heter kalasbyxor! Dina randiga är häftiga!Vi hoppas också att Kjells blödning stannar av nu.Kram!

#9 - - cathrin:

Kalasbyxor som snodde sig och kliade - jag minns med. Kålpudding är ju gott och lagas hos mig då och då. Mardrömmarna hoppas jag du får hjälp med - de låter inte som någon höjdare.

#10 - - mimmione:

tack för din röst, kålpudding är riktigt gott är inte alls utrotad, här händer det visst att vi äter det, riktigt mumsigt och sugen blev jag...

#11 - - Annika:

Jag fick oxå lära mig att nylonstrumpor kunde frysa fast på benen. Jag har och har haft flera färgglada kalasbyxor, men var alltid rädd att jag skulle hamna på sjukhus och de skulle se vad jag hade på mig. Smaklig måltid.

#12 - - ♥ Carina ♥:

Sv: Mitt gratis ofrivilliga medlemskap beror på snön. Friskis och svettis = snöskottning ;)

#13 - - Annika:

Det där med att de kan frysa fast var nog bara skrämselpropaganda. ;) Sv: Ja, det är nog så man ska göra. när man sedan hittar dem så är de som nya igen. Ha en fin kväll. kram

#14 - - Millan:

kalasbyxor ja..tur du inte frös fast..det hade varit jäkligt det. Synd på mardrömmarna, man får en dålig början på dan efter såna

#15 - - Ama de casa:

Åh! Kalasbyxorna. Jag hade bland annat ett par röda som jag minns, och fy fasen vad dom stacks och kliade!



Strömming har god smak, men dom små rackarns benen killar i halsen. Har svårt att äta dom av den anledningen...

:-)