Tulpaner Tulpaner

I ett mycket känt idrottsreferat från 1936 utbrast Sven Jerring Japaner Japaner
I år 2012 utbrister jag Tulpaner Tulpaner
Hur kan en blomma vara så enkel men ändå så vacker.
I slutet av 60-talet började man sälja färdigbuntade tulpaner i livsmedelsbutikerna
Vi är ena rackare att köpa Tulpaner
Räknar man per capita så säljs det mer av blomman i Sverige än i Holland.
Vi köper helt ofattbart en miljon tulpaner om dagen under tiden januari till påsk.

Tulpanen har ju fått en del melodier skrivna just för att den är en tulipan.
Ta tex: Med en enkel tulipan på bemärkelsedan

Idag hittad jag några vackra bilder och kunde konstatera att så enkel behöver den inte vara

Varför inte satsa på en papegojtulpan i år?

Eller den fransade tulpanen kanske är något för dig

Nja jag håller mig till den traditionella blomman men visst är det kul att det kommer fler och fler varianter.

I dag har det varit mest slöande under täcket.
Efter att ha slumrat till mitt på dagen vaknade jag av att jag trodde att jag hade världens mardröm
Där under täcket rörde sig något varmt och mjukt.
Jag flög upp och skrek som en skållad råtta.
Samtidigt med mig flög Ester upp med en päls som stod rätt upp och en panikartad blick.
Jag vet inte om det var hon eller jag som blev mest rädd.
Jag hade glömt bort att vi har hyresgäst därav mitt skrik

Vet ni i morgon är en annan dag
Jag har lovar sambon att beta av en av punkterna på listan imorgon
Gör jag inte det kommer snart hälsovårdsnämnden hit
#1 - - Yvonne:

Ska du skrämma livet av kattakräket???!!!Choklade hjälpte inte. Har fått så ont i halsen så att jag knappt kan svälja spott.. Natti!

#2 - - Yvonne:

Ska du skrämma livet av kattakräket???!!!Choklade hjälpte inte. Har fått så ont i halsen så att jag knappt kan svälja spott.. Natti!

#3 - - Annika:

Ojojoj, stackars dig och katten! Tänk att det är så mycket tulpaner vi köper. Kunde jag aldrig gissa. Men de är otroligt fina. Ha en godnatt!!

#4 - - Ingrid:

Tulpaner är verkligen underbart, speciellt den här tiden, fast jag har haft lite otur med några buketter som jag köpt på Coop. Blommorna har inte slagit ut utan bara torkat in och blivit fula.



Stackars både dig och katten, ni blev väl lika rädda båda två!



Kram, Ingrid

#5 - - sladdertackan:

Nämen fy! Skrämma kattstackaren så där. :)

#6 - - Envingad:

Ja men visst är dom vackra..fantastiskt att se hur olika de är skapade..livet är förunderligt på alla dess plan..eller hur? :)

Hoppas du får det du behöver göra gjort idag

Kramar

#7 - - Malin:

Min mamma älskar gula tulpaner, har gjort i hela sitt liv. Sjukt nu hur många olika, och konstiga, modeller det kommit, men jag är som du, föredrar de klassiska.



Hoppas du får din punkt avklarad idag!

Kram

#8 - - Gunilla:

Tulpaner... är vackra, jag har inte köpt någon bukett i år än, men det ska snart bli!!

#9 - - cathrin:

Tulpaner är ett vårtecken som man blir glad av. Vet du - jag trodde nästan du hade en råtta där i sängen, jag blev alldeles kall. Men en Ester skulle jag inget ha emot, det brukar annars vara rogivande att sussa med en katt.

#10 - - Ingabritt:

Tulpaner för med sig en känsla av hopp och löften. Vår!!!! Inomhus föredrar jag den vanliga, enkla. Först köper jag rosa, sedan efter ett tag vita och sedan blir det lila och sist avslutar jag med blandfärgsbuketter. Sedan är det slut på säsongen. Utomhus gräver jag ned lökar av de mest varierande färger och former. Nu mixar jag svarta med en speciell dunkelrosa med grågröna blad. Det blev läckert förra året. Hoppas de är vänligt sinnade även i år.

#11 - - Pernilla:

Ta en punkt i taget & visst finns det en dag imorgon också!

Hi hi kattskrälle ;)

Jätte fint med tulpaner, den franska & de vanliga gillar jag*

Kram

#12 - - Gunnel:

Hoppas du hämtat dig från chocken nu. Vågar katten krypa under täcket mer nu, tro? Kram

#13 - - Yvonne:

Hoppas att det ska bli ordning så småningom. Idag har jag intagit vågrätt läge.. Kram!

#14 - - annika:

Blev lite sugen på en fransk tulpan nu...Gud så roligt du beskriver hur det känns på morgonen då man tittar sig i spegeln. Hoppas att du kunde beta av punkten på listan.

Ta dig en tur med sambon till biografen efter avklarat jobb.

Lycka till



Kram

#15 - - ♥ Carina ♥:

Jag är en av dom som bidrar till den försäljningsstatistiken. Jag älskar tulpaner :)



Sv: Japp! Nu är jag piggare och har fått sovit till jag själv vaknar :) Gör min sista jobbarnatt i natt sedan är jag ledig en vecka :)

Kram

#16 - - Millan:

Tulpaner är bara tulpaner men de är guld värda...

#17 - - Ama de casa:

Tulpaner är så fina! Och ditt inlägg fick mig att tänka på när Anders morfar fyllde 100 år. Vi stod på tröskeln och skulle klämma i med "Ja må han leva". Men just innan kom jag att tänka på det där mer "i hundrade år". Så i sista minuten bytte vi till Tulipansången :-)

#18 - - Mitha:

Jag är en riktig tulpan älskare och köpare.Idag köpte jag när jag handlade på Maxi,sen blir det säkert en bukett till under helgen. Klassiska tulpaner ska det vara även om det finns många andra som är vackra också.

Visst var det en fin bild på Peppe-killen precis när han slickar sig om munnen. Säger jag slicka så gör han det,och säger jag gäspa så gör han det också..duktig ponke. Kul att lära hundar lite trix,

Du är duktig med din dragkedja..L...

Kramen på dig♥

#19 - - Anonym:

Jag hör ju till de där tokarna som tycker att utblommade Tulpaner är de allra vackraste ;-)

Inte är det lätt att ha inneboende inte - särskilt svårt är det när de är där de inte förväntas vara :-D

Kram och gokväll

#20 - - Soldansare:

Det var tredje bloggen jag har läst om tulpaner. Jag tar det som ett tecken: i morgon ska jag köpa mig en bunt!

#21 - - mickis:

phuuuu vilken mardröm... & tänk vilken chock stackars Ester måste ha fått som låg & myste hos dig.... Tur att hon inte satte klorna i dig....



Jag tycker bäst om vanliga tulpaner, men de där papegoj tulpanerna såg riktigt fräcka ut ju :-)



Du har lovat sambon att beta av punkterna på listan.... BRA men ännu bättre vore det väl om ni betatde av de punkterna tillsammans så att DU verkligen orkar... Du är ju inte frisk än & ska väl ändå ta det lite lugnt & jag är helt säker på att du kan dela upp dessa punkter på ngr dagar... :-)



Ha en god natt & sköt om dig!

Kram ❤