Lyssna eller läsa en bok?

Jag kan inte komma ihåg annat än att jag slukat böcker hela mitt liv
Jag glömmer aldrig två serier som jag älskade när jag växte upp
 
Så spännande de var Femböckerna.
Jag låg med ficklampan under täcket för att mormor inte skulle se att jag valde att läsa istället för att sova
 

Där under täcket på slutet av 60-talet hade jag liksom andra i min åldern en svag aning om hur omvärlden såg ut
Döm om min förvåning när jag nu läser att böckerna speglar tiden från hur man levde på 40-talet
I min värld var det då tid och jättespännande
 
Den andra serien var Kitty böckerna
 
 
Kitty som var 18 år och advokat hur det nu går till
Hon var och är en mina barndomshjältar
Småler när jag tänker på Livia mitt barnbarn som har helt andra förebilder.
Svårt att jämföra Kitty med Monster high
 
Var det bättre förr?
Kanske hälften av varje hade blivit en succe
 
Jag kom ut på ett sidospår för det var ju lyssna eller läsa som jag startade med
Sen jag insjuknade har ljudböckerna varit min livlina
Dert finns ett problem med att lyssna på böcker i telefonen
Själva lyssnadet är det inga problem med men det är det här med att lägga ifrån sig i tid.
 
Flera nätter i rad har jag somnat med hörlurarna i örat
Någon gång mitt i natten har jag vaknat med ett ryck av att någon pratar med mig
Efter en stund när jag hunnit bli klarvaken inser jag att ljudet kommer från lurarna
Somna om? Nej det är omöjligt
I natt var det Miriam och Hervor i Stormsvala som väckte mig bryskt.
 
 
 
Ibland har jag tur och sover över deras snack
I stället vaknar på morgonen men en snara runt halsen
Än så länge har det gått bra men inser att saker och ting kan hända
 
I dag har det skakigt i kroppen
Jag vet inte hur jag ska få dagen att gå
I eftermiddag är det dags att träffa kvinnokliniken och urologen
Önskar att någon av dem har ett trollspö att svänga över mig
 
 
 
#1 - - Birgitta:

Jag känner som du vad gäller de där ungdomsböckerna. Jag slukade dom. Framförallt Fem-böckerna. 40-talet? Gud, det visste jag inte. Det där med unga advokater: ser man minsta lilla polisserie på TV så är det advokater med. Och de ser inte ut att vara äldre än 16!

Några lyssnarböcker blir det inte för mig. Jag använde mig av det för några år sen när jag hade ögoninflammation på båda ögonen och inte kunde läsa. Men nej, det är verkligen inget för mig. Jag vill ha boken i handen och ligga och mysa. När jag är trött så lägger jag den ifrån mig, släcker lampan och, förhoppningsvis, somnar.

Kram!

#2 - - Yvonne:

Jag somnar också med hörlurarna i örat. ja har inget trollspö ,men önskar dej god bättring....Det sägs att röda bilar är trafiksäkraste. De syns på långt håll..Kram!

#3 - - Gunnel :

Jag slukade också Fem-böckerna och alla Kitty-böckerna. Min äldsta dotter fick mina Kittyböcker när hon var tonåring och fortsatte själv att samla. Jag tror nästan de ges ut fortfarande, men det är visst många som hjälps åt att skriva nu. Hoppas det gick bra hos doktorn idag. Kram

#4 - - Beppan:

Femböckerna - och Kitty - vilken nostalgi!
Slukade allt i den vägen med hull och hår.
Jag hade inte heller en tanke på att de skulle spegla 40-talet!
18 år och redan advokat - i böckernas värld kan nog allt existera...
Hoppas morgondagen är mindre skakig.
Kram kram

#5 - - Shamrock:

Gillade oxå Kitty och 5-böckerna när jag var liten. (Det var Kittys pappa som var advokat)

#6 - - mickis:

Hur gick det för dig igår på eftermiddagen på urologen & kvinnokliniken? Hoppas det gick bra <3

Jag läste oxå FEM böckerna såklart & Kitty.. hur många som helst. Har sparat dem på vinden till "kommande generation" ;-) Två böcker jag läste & grät till var Pysen äntligen min & Häng med till stallet Eva. Jag med stort djurhjärta bölade när det blev jobbigt med hästar som skulle avlivas och så... Tänk att jag fortfarande kommer ihåg namnen på böckerna :-)

Jag har alltid läst mycket. MEN när jag blev sjuk så slutade jag med det. Jat tycker jag har fått svårt att koncentrara mig, svårt att komma ihåg vad jag läste.. Har läst ngr få böcker under åren men inte många. Ljudböcker har jag aldrig testat, men det kanske vore ngt...

Nu fick du mig VÄLDIGT nyfiken.. Vad är det för lyftanordning du menar som skulle kunna funka för Zingo. Jag är idel öra, vill ju klara av honom själv :-) Tacksam för svar!

SKÖT OM DIG!
ha en fin fredag!
KRAM

#7 - - ansepanse:

jag brukar lyssna på talböcker genom datan när jag till exempel lagar mat och pysslar i köket, fast det är på finska förstås :) annars är det böcker som gäller
håller tummarna för att det finns ett trollspö på plats
bamsekramen

#8 - - Gunilla:

FEM böckerna gillade jag också, visst gick det som tv serie sen ??

#9 - - Mita:

Jag har ju älskat att läsa så länge jag minns,och känner igen alla dom där böckerna.Hästböcker gillade jag också,för att inte tala om Lotta böckerna,oj,oj vilka nostalgi minnen som dyker upp**
Jag brukar inte lyssna på böcker,men det kanske kommer det också.Fast det verkar lite farligt att ligga i sängen och lyssna,hehe....
Även jag undrar om det gick bra för dig med sjukbesöken..
Kram vännen♥

#10 - - gitsan:

Här har du en till som slukade både Fem- och Kittyböckerna. Jag bodde nästan på vårt bibliotek :)
Nu för tiden lyssnar jag mest på ljudböcker. Jag är med i Storytel.se
Lyssnar under promenader, när jag stryker tvätt och absolut när jag går och lägger mig. Finns inget bättre sömnmedel ;) Men jag kan sätta boken på sleepfunktion så att den stänger av sig själv inom 30 eller 60 minuter. När jag sedan startar den igen så kan jag välja om jag vill lyssna från början, efter X antal minuter. Perfekt tycker jag!
Har bara lyssnat på hennes debutroman Svinhugg och den var ju lite annorlunda, tycker jag. Har du lyssnat på de tidigare?

#11 - - Soldansare:

Själv älskade jag Lotta-böckerna, de var väl inte så spännande men mysiga!
Jag lyssnar mycket på ljudböcker när jag är ute och går och brukar också använda dem som insomningsmedel. Jag lyssnar mest på cd-skivor på kvällen och då somnar jag som en sten bara för att vakna lagom till skivan slutar för att sedan ligga vaken i flera timmar efteråt.

#12 - - Marre:

Åhh jag kommer ihåg Kitty böckerna, de var det bästa jag visste och jag struntade nästan i läxor och allt annat kul för att bara få läsa.
Läser mycket fortfarande-är just nu inne på Mari Jungstedt´s böcker!
Ha det så bra du kan/ Marre