Exapansivt

För något år sedan kallades det expansiva Västernorrland och man vill gärna se sig själv med Sundsvall som huvudstad i Norrland
 
Efter att ha tillbringat några dagar i Umeå som också vill bli huvudstad börjar jag att fundera.
Det var några år sedan jag gjorde mig en stadsrunda här
I går räknade jag till 7 skyhöga byggkranar i och runt centrum
Staden växer så det knakar
Gammalt och nytt vävs in i varandra.
Det växer fram en stadskärna som både är trivsam och vacker.
 
Men hallå Sundsvall
Vad händer där: Inte mycket att hurra för
Kan nog säga att centrum av staden börja dö ut
 
I kampen om att bli huvudstad leder Umeå med hästlängder
 
Jag har promerat runt och kikat på de ställen jag lekt och busat i som tonåring
Jag stannade till en stundvid havet och banne mig så fick jag lite vårkänning
Hur kommer det sig att det är så mycket mer vinter i Sundsvall än det är här fast det ligger längre norrut?
Allt är upp och ner med vädret
 
 
#1 - - Cici:

Jamen varför inte flytta upp till Umeå? Det där med väderzoner är en komplicerad historia. Ume får till exempel ofta mycket mera snö än Skellefteå. Om man tittar på kartan kan man ju se att kustlinjen svänger av ut mot havet vid Ume och kanske är det orsaken till deras snödjup.
Det låter som om du har haft några trevliga timmar i Ume i alla fall och troligen gick tåget som det skulle också eftersom du inte skriver något om det.

#2 - - Soldansare:

I min stad är det också rätt så död i stadskärnan. Dåligt med affärer. Det är det stora köpcentret utanför stadens fel. Allt ska dit.

#3 - - cathrin:

Många år sedan jag var i Sundsvall, men far kommer därifrån. Däremot är jag född i Umeå, många år sedan jag var där med. Men ska bli spännande med kulturåret där.

#4 - - mickis:

Du har förmodligen rätt.. fast jag har ingen aning för jag har aldrig varit där...

Idag har det varit härlig vår i luften här, solsken & fågelkvitter... Underbart!

Kram

#5 - - Beppan:

Huvudstad i Norrland. Hmmm. Halva Sverige, minst - från Gävle upp till Treriksröset...
Umeå är väl störst kanske, till invånarantalet i alla fall. Knepigt det där.
Vilken stad skulle vara huvudstad i Götaland? Och i Svealand?

Hur som helst är det trist när städernas centrala delar dör ut på grund av dessa eländiga kolosser till köpcentrum i utkanterna.

Knepigt är det också att jag nu befinner mig 10 mil norr om Polcirkeln och att det inte finns en gnutta snö kvar och havet är isfritt....