Ryssvärme

I går var varmt så in i bomben
Satt mig några gånger vid datorn men hjärnan var överhettad.
Var det Ryssvärmen som slagit till?
I rubrikerna till kvällstidningarna får jag reda på att det är ryssvärmen som kommit.
Helt plötsligt efter att ha hört det ordet i många år fastnade jag och funderade på: Vadå ryssvärme?
Finns det västvärme också?
 
Efter lite sökande insåg jag att den här uttrycket var inget att jubla över.
I söndags var det 37.4 grader i Moskva
När det blir värmebölja i Ryssland får det konsekvenser som jag hoppas vi slipper
Där i landet i öst innebär det missväxt, förlust av egendom genom bränder, dålig ekonomi. dålig hälsa och dödsfall
 
 
Tänker på hur vi använder ord utan att förstå innebörden
Troligen kommer jag säga ryssvärme även i fortsättningen skillnaden är att nu förstår jag lite mer om det som ligger bakom
 
I dag har temperaturen tagit en mer behaglig form
Undrar om det är västvärmen som kommit?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Yvonne:

Ryssvärmen kan vi vara utan.Du och jag är äldre än Oliwer och vi har ju barnasinnet kvar!Kram!

#2 - - Gunilla:

Ja jag tycker ryssvärme låter konstigt, för jag tänker mer sibirien... :)

#3 - - Agneta:

Det får helst inte bli över 30 grader ... Idag är en perfekt dag och jag är ledig! Njuuuuter :)

#4 - - ansepanse:

ryssvärme vill jag inte ha, verkligen inte
Sv: och jag har sagt att jag ALDRIG kommer att sätta ihop ett växthus mer :)
kramar

#5 - - mariellejohnsson:

Eller kanske "The fire of USA" :-)
Det var intressant faktiskt, det hade jag ingen aning om.
Många kramar!

#6 - - Mita:

Jag är ingen älskare av superheta sommardagar. Lagom värme är bäst annars blir man ju helt urlakad och orkar ingenting,hehe...
Men precis som du säger, sån värme som "ryssvärmen" är inte bra varken för djur,natur och människor...
Kram vännen♥