Vad hände?

Det går bara inte att sluta le.
Vilken fantastisk tid jag haft
 
Sist jag skrev var det mars och jag hade släppt nyheten om att jag skulle gifta mig
Efter 15 år tillsammans tyckte vi att det var dags
Jag hade aldrig i min värld trott att det var så mycket planering runt en bröllopshelg i Orsa med våra nära och kära
När jag ser tillbaks på tiden känns det som jag satt vid datorn eller i telefonen för jämnan
Jag lärde mig att det spelar ingen roll om det är 100 eller 20 gäster det är lika mycket att planera
 
Det gick inte som på räls men det har jag förstått att det hör till
Vilka skulle bo var och med vem?
Vilka skulle hjälpa till och med vad?
De små brudtärnorna skulle ha klänningar, skor och handbuketter
 
 
Janne skulle kläs upp
Jag skulle inte bara ha klänning utan skor, väska, bolero och smycken
Jag skulle hitta en hårsalong som kunde sminka mig och fixa håret samtigt som de skull göra brudtärnornas håruppsättningar
Jag skulle hitta en lokal att ha festen i som var lagom stor och inte för långt från där vi bodde
Vi skulle bestämma vilken mat som skulle serveras
Vilka drycker skulle finnas?
Vilken musik skulle spelas?
Vilken brudvals skulle vi ha?
En toastmaster och en värdinna skulle utses och de skulle dessutom tacka ja
Hur skulle programmet se ut för festen?
 
osv osv osv...................
 
Redan i mitten av april kom det första problemet
En trevlig tjej från Orsa Grönklitt där vi bokat vårt boende ringde och undrade om vi kunde ändra i vår bokning
Jag hade bokat en jättestuga med bäddar för alla som ville bo med oss
Vitsen var att vi skulle umgås så mycket som möjligt
Nu hade Svensk television bestämt sig för att spela in  Moereaus med mera just den veckan         
Artisterna brukade varje år bo precis där vi hade bokat och man frågade om vi kunde byta till något annat
När jag har planerat något har jag så svårt att ändra tankegången men vi fick olika alternativ att välja på
 
Måste säga att Orsa Grönklitt skötte det snyggt
Vi fick flytta till Torgny Mogren stugan samt en stuga bredvid
Inget att klaga på och på köpet fick vi biljetter till Rovdjursparken som vi ändå tänkt besöka
samt biljetter till tv inspelningen på söndagen
 
Det blev en helg med regn i små mängder och i stora mängder
Den enda gång det var uppehåll var några timmar på torsdagskvällen
 
Caitlin passade på att promenera runt i området
 
 
 
Senare på kvällen droppad familjen Köhlqvist in
Så mycket skratt som klingade när Livia och Caitlin möttes
 
Bubbelpoolen i huset blev flitigt använd av ungarna
Själva hann vi inte ens doppa lilltån i vattnet
 
Fredagen stod Rovdjursparken på schemat
Det såg dyster ut på morgonen
Jag hittade ett SMS i telefonen som talade om att toastmastern och värdinnan inte kunde komma
En av dem låg i magsjuka
Just då trodde jag att hela världen hade rasat
Jag ville så gärna att vår helg skulle bli perfekt men insåg att nu var goda råd dyra
Bara att välja: Rädda det som räddas kan eller ge upp
 
Det ville inte sluta regna och vi sköt upp besöket i parken en timma
Trot om du vill men regnet avtog
Vi promenerade runt och hade lyckan att få se alla djur
 
 
De var väl sugna på att se människor efter att ha släppts ut veckan före vi kom
 
 
 
 
 
 
Jisses vad kallt det var
Det hade behövts vantar och mössa som jag givetvis hade missat
Trots kylan var det en härlig upplevelse att dela med barnbarnen och deras familjer
 
På eftermiddagen var planen att Janne och jag skulle träffa prästen i kapellet.
Caitlin o Livia våra brudtärnor skulle också följa med
Vi fick planera om pga sjukdomsfallen
Arbetsuppgifter fördelades och Janne och jag åkte själva upp till Hornberga kapell
 
Kapellet var precis så mysigt och vackert som vi hade förställt oss
 
Hornberga kapell ligger strax utanför Orsa
Många frågade oss varför vi valde att gifta oss i Dalarna
 
Dalarna är ett otroligt vackert landskap
Vi har varit där tidigare i samband med att vi tagit med barnbarn och besökt Tomteland
Genom dottern Cecilia som har bott där en tid har vi lärt känna en del fina människor
Vi ville gärna att de skulle vara med den här dagen
 
Ett annat var att vi sökt och hittat en präst som stämde in på vad vi vill ha i samband med vigseln
Ingen av oss är religiös men han vävde ihop vigseln till något som kändes precis som vi
I samråd med honom hade vi gjort ett program som lät oss bestämma det mesta
En av våra gäster sa att de aldrig varit på ett bröllop som det varit så mycket musik och så lite talade ord
 
När vi träffat prästen åkte vi vidare till bystugan där vi skulle ha festen
Då öppnade sig himlen helt och hållet
Snöblandad regn, hagel och blixtar och dunder.
Vi satt kvar i bilen tills det värsta gått över
Vi kände oss som ett riktigt team där vi dukade och gjorde klart allt på två timmar
Här är resultatet halvvägs.
Slutresultatet får stanna hos oss
 
 
 
Den stora dagen åkte jag, flickorna, Cecilia och sonhustun Anna ner till Hårteamet i Orsa
Där blev vi ompysslade och vackra
 
 
Bara det ett minne för livet att få göra detta tillsammans
 
 
 
Känslan när jag stod färdigklädd framför fönstret i salongen och skulle åka om nägra minuter var ofattbar
Nervös, förväntasfull, så lycklig  och med en känsla av att jag aldrig varit så vacker någon gång
Regnet öste ner och våra hårfrisörer fick hjälpa till att få oss torrskodda till bilen
 
Som alla andra brudpar så stod vi då med prästen och våra små tärnor och väntade på att klockan i kapellet skulle ringa
Livia och Caitlin var så duktiga
De hade inte tränat alls på gå in så det var två spända småtärnor som gick gången i kyrkan till ledmotivet ur Änglagård Höga gärdet
 
 
Tasha min sons flickvän spelade och sjöng You raise me up
När jag letade psalmer fick jag nys om att det kommit en ny psalmbok som heter Ung psalm
Så otroligt många fina låtar som finns där och numer kallas psalmer
 
Caitlin och Livia sjöng Love story av Taylor Swift
En upplevelse som inte lämnade någon oberörd
 
Vår solist Rosanna sjöng Molly Sandens Så vill stjärnorna
Inte att förglömma sjöng vi alla Den blomstertid nu kommer
 
Janne och jag har hela vårt liv varit vad man kallar "dansmänniskor"
Vår härliga präst tyckte det var en bra ide att vår utgångsmusik skulle vara något som anknöt till vårt liv
Vad passar då bättre med att dansa ut ur kapellet
Förvånade men glada miner såg oss dansa iväg i gången till Shirley Clamps Att älska dig
 
Regnet fortsatte att ösa ner även när vi kom ut på trappen till kapellet men vad gör väl det
Risgryn och såpbubblor blandades med varandra
Ordspråket säger att man blir lycklig och rik om det regnar när man gifter sig
Jag känner mig både lycklig och rik som haft turen att finna en så fin man som jag gift mig med
 
 
Eftersom toastmastern inte kom fick min dotter Cecilia och Jannes son Peter rycka in och se till att det blev en fest
 
 
Jag fick också lära mig att i de tider som vi lever i nu kommer telegram i telefonen inte på papper
Janne höll sitt tal till mig men sen föll ridån
Jag som tycker att jag aldrig är mållös blev det när jag skulle tala till honom
Att tala fritt har aldrig varit något problem men jag ska vara glad att jag överhuvudtaget kunde öppna munnen
Talet var i och för sig hemma i datorn men det var stunden som gjorde det
Jag var uppfylld av allt som jag varit med om under dagen
 
Festen kunde inte ha blivit så mycket bättre.
Så mycket skratt som klingade i lokalen
Vi hade det superbra trots att gästerna fick sköta om ruljansen
Ja det skulle vara bröllopstårtan då
Det var meningen att den skulle göras kvällen innan men tidsbrist rådde så den blev bortglömd
Stackars sonens flickvän fick göra allt för att rädda den innan den skulle serveras
Vi skar den i alla fall tillsammans innan den rasade ihop
Vad gör väl det så där en sen kväll i slutet av maj
 
Efter en härlig och rolig festkväll åkte våra barn och barnbarn hem och vi stannade kvar en dag extra
För första gången i mitt liv skulle jag vara med och se hur en tv inspelning går till
Kalle Moreaus bjöd på sina gäster Molly Sanden, Bo Kaspers orkester och Carl-Erik Häckner
En riktigt rolig upplevelse med fullt ös och glad stämning
 
Kvällen avslutade vi med en trerättersmiddag på en sportbar
Så var det dags att säga hejdå till Orsa för den här gången
Innan vi åkte hem tog vi med oss fika och satt oss vid toppstugan för att insupa ett sista intryck av helgen
Trot det eller ej men det var samma skitväder även då
Men vad gjorde det jag fortsatte att le
 
 
 
 
 Väl hemkomna satte vi oss ner
Såg på varandra och insåg att det här var det bästa som vi gjort i vårt gemensamma liv hitills
Det ska följas av många dagar då vi ska minnas och vårda vårt fina minne
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Cici:

Så fick prinsessan sin prins, eller om det var tvärtom. Grattis, grattis, grattis och ett stort lycka till i framtiden. Jag är övertygade om att ni kommer att leva lyckliga tillsammans.