Och regnet det bara öser ner

Veckan som gått har varit precis så bra vädermässigt som den bara kan bli i oktober
Det trummar så härligt mot rutorna och det är halvmörkt hela dagarna
Vilken lycka för då kan jag tända ljus hela dagarna
När man som mig sitter och skriver på ett manus och målar ger det en perfekt stämning
 
Flera av er har frågat vad mitt manus handlar om
Den handlar om en flickas liv
Den här flickan är inte riktigt som alla andra
Hennes värld är en sagovärld där det härskar en orm
Efter många år förstår hon vem ormen är och lär sig att leva med den
 
Jag har haft det inskickat till två stora förlag och fått det läst
Det var positiva omdömen men just då passade den inte in i deras utgivning
Nu planerar jag att prova igen för ämnet är väldigt aktuellt
Fler och fler "kommer ut" och berättar om sin Bipolära sjukdom
Det kommer även att gå en programserie om just den sjukdomen där kända och okända berättar om hur det är att leva med den diagnosen
Jag tror att de flesta av er vet att jag är Bipolär inte bara lever med min leversjukdom
I mitt manus är jag huvudpersonen
 
Förutom att skriva målar jag
Jag hade ingen om att det var så svårt att måla något som man inte tycker om
Jag fick en beställning där färgerna skulle vara ljust rosa och lila
Hjälp penseln ville inte dra strecken jag tänkt mig
Rosa är en färg som inte tilltalar mig det minsta
Jag gillar klara starka färger som sticker ut
Hur som helst är tavlan levererad nu till en nöjd mottagare
 
En glädjande nyhet är att min isolering har gett resultat
Peppar peppar men jag känner mig inte det minsta förkyld
Det enda som finns kvar är tröttheten
Vart den kommer ifrån har jag ingen aning om
Det får framtiden utvisa
 
Förra torsdagen var det dags att prova sina vingar
Sedan jag blev sjuk har jag haft svårt att sova ensam eller rättare sagt jag har aldrig gjort det
Jag vet ju aldrig hur dagsformen ser ut och de kvällar jag har riktigt ont är det skönt att ha någon bredvid sig
Det har ju hänt några gånger att jag fått åka in på akuten
Rädlan att ingen kan skjutsa mig sitter där
Förra torsdagen skulle Janne åka till Stockholm och bli borta över natten
Jag hade bjudit hit dotter på middag och planerat att be henne stanna och sova över om det kändes för jobbigt
Samma dag ringde en god vän och ville komma på fika
Det blev en middag för henne också
Precis när vi skulle sätta oss dök yngste sonen med flickvän upp
Mat finns alltid så de blev också kvar
Med så många fina människor runt sig är det svårt att vara rädd
Det hela slutade med att jag gav mig ut i mörkret och skjutsade hem dottern och sov alldeles själv
Det känns stort när jag tänker på det
 
Äntligen vågade jag mig på att träffa Livia och Agust
Lite läxläsning, lite mys och fika hann vi med de timmar jag var där
 
 
 
En morgon blev det ett bryskt uppvaknande
Snacka om oväntat besök
 
 
Rakt utanför mitt sovrumsfönster stod en lyftkran
Inte nog med det
En stund efter jag tagit bilden kom en vinkande man i en korg förbi
Rätt så kört att somna om för de skulle byta balkongdörr i lägenheten bredvid
Det lät som de var på väg in till mig när de borrade
 
I förrgår var jag på väg att backa från en sak som är helt nödvändig för mig
Jag skulle ta influensa sprutan
Det var öppet hus och 30 minuter innan de stängde bestämde jag mig
På med kläderna och iväg
Jag tvekade för att jag var rädd för att bli sjuk efter sprutan
Det är så fånigt men jag har börjat bli rädd för det mesta
Det tar så på kroppen att få en förkylning så jag avstår allt för mycket
Nu har jag lovat mig att sakta men säkert ta mig ut igen
Jag behöver ju inte vara i stora folksamlingar men någon eremit tänker jag inte bli
 
 
 
 
 
 
#1 - - Med Lenas egna ord:

Hej!
Härligt att du kommit ut lite och, framför allt, fått träffa barnbarnen!
Jag tar ingen spruta, har gjort det två gånger och båda gångerna blivit jättedålig. Men det blir ju bara et fåtal så du klara dig!
Måste fråga vad det är för program om bi-polaritet du skrev om. Måste jag ha missat!
Stor kram

#2 - - Beppan:

Suveränt att du skriver en bok om hur det är attha denna sjukdom. Så många som inte vet.
Härligt att du betvingade rädslan och fixade att sova alldeles själv!
Och så möte med barnbarnen - inget kan ju vara mer uppiggande! Här har vi fullt hus större delen av veckan. Tre barnbarn under helgen och två kvar tills på fredag.

#3 - - Karin:

Du rymde aldrig, Lisbeth! Men visst känns det så ibland, man vill lämna alla svårigheter och sjukdomar och dra!
Du är en fighter min vän, och det är härligt att du kan få kraft i ditt skrivande och målande!
Kramar Karin

#4 - - Gunilla:

Det händer endel hos dig. Jag hoppas du får napp med manuset, behövs folks egna berättelser. Jag håller tummarna att du får dela med dig !!

HOppas du slapp bli sjuk av sprutan iaf nu närdu tog den !

#5 - - Mickis:

Hej!
Vad glad jag blir när jag läser att du mår lite bättre ❤️
Skönt att du intekänner dig förkyld :-)
Vad roligt att du kunde hälsa på barnbarnen. Sånt ger extra energi och det behöver man ju tanka ibland :-)
Läser om att du inte gillar att sova själv o förstår varför... Man är liksom "ständig jour" & vet inte hur ens nästa timme blir...
Bra gjort av dig iaf!
Du har en fin familj, det värmer hjärtat ❤️

Spännande manus! Testa att skicka in det igen. Är ju "lite inne" att prata diagnoser nu o det är bra att det lyfts upp till ytan. Så att man inte känner sig så ensam som drabbad :-)

Svar: ja dottern börjar bli sugen på att flytta. Hon har ställt sigi flera bostadsköer. Men eftersom hon känner att hon inte riktigt mäktar med jobbet det hon har så skulle hon först vilja ha ett nytt lite mindre stressigt jobb. Ett jobb där man får lov att ha matrast. Det har hon inte idag och det funkar dåligt När man inte är helt frisk. Fika rast har de inte heller.... Man tycker att 29 åringar ska klara att stå på tå i 8h om dagen, ära i förbifarten OM de hinner.. På kvällarna är de 2!!! personer som jobbar. Det gäller att det inte kommer busslast med hungriga då...
Så mål 1 ett normaljobbigt arbete, sen flytt!

Ett gelenagellack är som ett topplack, lite tjockare med glansig yta o blir ett hårdare skikt som gör att nagellacket håller bättre.
Testa! :-)

Hur mår du efter sprutan?
Ha en fin dag!
Kram ❤️❤️❤️