Min fina mamma och pappa

Varje år tar min man ( första gnågen jag skriver man här) semester i två omgångar
Första veckan är direkt efter midsommar
Flera år har vi vikt veckan till ett besök hos min mamma och pappa
I år hamnade vi i tveksamheter
Varför då?
Jo vädret
Vädret som aldrig varit så omtalat som i år
 
Innan vi reser norrut firar vi Midsommar med barn och barnbarn men i år var det spridda på andra ställen
Vad gör man då när traditionen ska brytas?
Skapar en tänkte vi och tog bilen och åkte ut till havet i Tynderö
Inget fest och glam bara vi två och tystnaden
 
 
 
 
Jag plockade blommor med mig hem men sov inte på dem
Det var ju klart nu med prinsen
 
Efter någon dag bestämde vi oss för att åka ändå
Mysiga dagar blev det med utflykter
 
 
Vi gick längpromenader
 
 
Vi ordnad ett bröllop fullt klädda i brudklänning och finkostym eftersom mina föräldrar inte kunde vara med i Orsa
Vi gjorde en repris på bröllopsmiddagen och bjöd in min syster och hennes man
En fin kväll blev det och jag tror ett minne för livet för mamma och pappa
 
Janne började jobba och efter några dagar fick vi Chicago främmande
Yngste sonens flickvän är ifrån Chicago och hade tagit hit sin mamma på besök
En av dagarna åkte vi till Västanå fallet och Vättaberget
 
 
 
En annan dag åkte vi utmed kusten
Vi stannade vid några fiskeläger och i ett av dem fick vi se hur man röker fisk
Döm om allas vår förvåning när han som rökte berättade att fisken var från trakterna av Chigago
Vi har ont om fisk numer i Sverige så vi måste importera för att klara trycket på sommaren
 
Solen och värmen fortsatte att lysa med sin frånvaro
Bara att gilla läget och ta sig ut ändå
En av stränderna Oxsand som vi tillbringade förra årets soliga dagar på var mer än ödslig
 
 
 
Så blev det semester igen nu med fyra veckor som väntade
Då började bilen krångla
Vi kollade med hur många verkstäder som helst men även de hade semester
Den första tiden som fanns var en och en halv vecka senare
Vi läste böcker, promenerade mellan skurarna, funderade över om vi skulle resa bort...........
En hel vecka blev vi mest sittande
Det gäller att lägga undan förväntningarna på att det ska hända så mycket när man har semester
 
I och för sig är vi inte sådana som är beroende av resande men vi har många fina ställen runt oss som vi brukar besöka
Ställen där vi stannar till och fikar eller äter något gott
Till slut visade det sig att bilen hade ett större fel än vi trott
Inte bara att laga och tuta vidare utan stanna till och fundera på hur vårt bilägande ska se ut i framtiden
 
Nu börjar huset fyllas av våra barn och även barnbarn
Även de har semester och lov och åker hem för hälsa på i Sundsvall
Så kul att ha dem runt oss
Och vad gör väl det att man håller till hemma när solen vägrar komma och regnet bara öser ner.
 
 
#1 - - TantGlad:

Ja nog har det varit en spesiellt dålig sommar vädermässigt. Bara bita ihop och hoppas på att vi får lite varmare.
Men på fredag så ser det hyvsat ut.
På tynderö är det fint. Dit åker jag varje sommar då det är en resa på ca 30 minuter från mig.
Fint där.

Ha nu det gott och kram.