Det rosa papperet

Här sitter jag med mitt rosa papper framför mig
Punkterna som jag ska ta tag i står där snällt i rad
 
De verkar inte vara så värst värda
Den första var att ta kontakt med Försäkringskassan
I en telefonkö där jag hade nummer 102 väntade jag tålmodigt
Till slut kom jag fram och fick veta att de inte visste så mycket om vad man skulle göra för att få möjlighet att vila sin sjukersättning och arbeta
 
Det har ett regelverk för alltting och om man gör fel så kan det ställa till det så att man aldrig mer kan få ersättning om försöket att arbeta skulle gå illa
 
Hur som helst så fanns det någon som kunde svara på ett annat ställe och jag skulle bli uppringd av den personen
Alltså bli uppringd men när jag skulle bli det var det ingen som visste
Nu har de gått tre dagar utan kontakt
Tre dagar av väntan när jag bara längtar efter att kasta mig ut i arbetslivet
 
Det fanns en blankett som jag kunde ta ut från nätet och fylla i
 
 
Där upptäckte jag att jag skulle ansöka om vilande sjukersättning
Observera att jag skulle ansöka alltså ingen garanti för att jag får arbeta
Innan jag ansöker om att få vila ersättningen måste jag söka ett arbete och fylla i namn och telefonnummer till arbetsgivaren
 
Jag hör hur mitt samtal med arbetsgivaren låter
- Jag skulle gärna vilja ha det här arbetet men om jag får det så vet jag inte när jag kan börja arbeta
   för först måste Försäkringskassan bestämma om de går med på det
   Kan du anställa mig så jag får skriva ditt namn här på ansökan om att få arbeta
Skulle du som arbetsgivare ge mig jobbet?
Knappast
 
I min värld  ansöker jag om vilande ersättning och får den godkänd
Därefter söker jag arbete och meddelar försäkringskassan arbetsgivaren namn och telefonnummer
 
Min sjukdom och jag ägs inte av mig utan av försäkringskassan
De har aldrig träffat mig eller talat med mig
Jag trodde i min enfald att sjukersättning skulle finnas för att ge mig möjlighet att tiifriskna när inte sjukskrivningstiden räckte till
Jag blir arg och besviken och mycket förvånad över hur detta kan vara möjligt
Jag förstår dem som inte orkar igenom den här processen trots att de möjligen kan arbeta en liten del
Snacka om systemfel
 
I dag tog jag och skrev ett utkast till ett brev som jag tänker skicka till den minister som har ansvar för Försäkringskassan
Säger bara stackars de som arbetar med ett regelverk som inte går hand i hand med det verkliga livet
De märks att de som tar beslut på hög nivå är långt ifrån den värld jag lever i
Just idag har jag energi och lust att driva den här frågan för jag är så frisk att jag kan arbeta 50%
 
Håll alla era tummar för att jag inte ska ge upp