I väntans tider

Att vara i väntans tider vad det än gäller kan få den lugnaste att krypa ur skinnet
Jag förvånar mig själv genom att inte ens beröras över att vänta
Jag är för en gång skull kolugn
En ny känsla som jag inte tänker släppa
Jag känner mig som tjuren Ferdinand
 
 
Inte var det någon som ringde till mig idag från Försäkringskassan
Blir spännande på måndag att höra vad de säger om min framtid
I stället tog jag tag i lite annat som hör eventuellt jobb till
För att få arbeta med barn behöver man ett utdrag ur belastningsregistret
Jag har ju varit ifrån den världen några år nu så jag fyllde i ett nytt som skulle skickas till Polismyndigheten i Kiruna.
Det slog mig vad annorlunda det här med blanketter är nuför tiden
Förr fick man ringa till den myndighet man skulle ansöka om något hos
Efter några dagar fick man en blankett
Den fylldes i och skickades tillbaks
Efter ett tag fick man svar i ett nytt brev
I dag skriver man själv ut blanketten med hjälp av dator och skrivare
För att sedan fylla i och skicka in
Är man teknisk fyller man i direkt elektroniskt
Ett knapptryck så är begäran inne
 
 
När jag ändå var igång ringde jag till Bilda
Bilda är ett bemanningsföretag som hyr ut personal till skolor
Där var det inte heller någon som ville pratat med mig
Växeln sa att jag blir uppringd så fort någon fått meddelandet
Jag undrar när någon kommer tillbaks till jobbet och ser att jag vill bli kontaktad
Den som lever får se
 
Lite måste jag bara prata om vädret
I dag tog jag med mig en filt, en bok och en kopp kaffe och satte mig på gräsmattan
Lyckliga jag som fick sitta där och njuta av solen och värmen