Hemkommen

Ja då var jag tillbaks i Sundsvall efter en lat och skön vecka i Holmsund hos mamma och pappa
Holmsund är Umeå uthamn precis vid havet
 
Tänk vad man lätt lägger sig till med rutiner som man inte tänker på att man har
Jag kör ju mitt eget tempo här hemma i min ensamhet
Helt plötsligt kastas man in i andra människors dagliga vanor.
 
Två första dagarna hade jag fullt sjå med att hänga med i föräldraskapets vanor.
De ska stigas upp, ätas frukost, gå ut med hunden, äta lunch, vila, dricka kaffe, gå ut med hunden,
Umgås, äta middag, vila, dricka kaffe, se Nordnytt och rapport, zappa mellan kanalerna och gå och lägga sig
Oj så stressad jag blev två första dagarna
Tredje dagen ramlade jag in i deras rutiner
 
På söndags morgonen vaknade jag till klarblå himmel och bestämde mig för att göra myteri
Efter lunchen lånade jag en spark.
 
 
Det är 20 år sedan jag använt en sådan
Karsk tyckte jag att det är väl ingen sak
Sparken var gammal och drog till höger.
Jag är nog också gammal för jag drog till vänster.
 
Så länge det var plant tog jag mig fram men vid första utförsbacken uppstod problem
Sparken drog iväg i full fart utför och jag med den
Bromsa var inte att tänka på
Med tungan rätt i mun tog jag sikte på vägen
Tydligen hade kroppen ett annat mål
Den ville till vänster.
Både sparken och kroppen åkte i full fart in i en snödriva.
Sparken stannade men inte jag
Hals över huvud flög jag över den och landade i drivan
Inte en skråma på någon av oss blev det men de människor som stod på en närliggande parkering fick fart under fötterna.
Räddningspatrullen behövde inte göra någon insats men pinsamt var det där jag låg
 
Är man på sparktur så får man inte ge upp så lätt
I stället för den planerade vägen vek jag av mot vår sommarstuga
Den vägen leder ingen vart men i slutet finns det på på sommaren en stig som man kan vandra runt en sjö och sen komma tillbaks till samhället
Nu när det i vinter var det ett smalt upptrampat spår.
Varför ge upp.
Helt sonika lyfte jag upp sparken och raglade i de smala spåret med sparken som en skivstång på axlarna
 
Ge upp? Aldrig inte jag
Efter nära en timme såg jag att det öppnades en glänta och jag fick ny kraft
Nu var jag framme
Hmmm det ser inte likadant ut på vintern som på sommaren
Det visade sig att gläntan var där sjön slutade och det enda jag såg var skoterspår åt olika håll
Men man ska ha tur.
En skoteråkare dök upp och informerade mig om att det var bara att följa det skoterspår han peka på
Då skulle jag komma till en större väg där sparken kunde vara mer användbar
 
Upp med sparken på axlarna igen och siktet ställdes in på andra sidan sjön
Det jag missat i beräkningen var att solen gassat några timmar.
En skoter i full fart kör inte igenom men det gjorde jag
Upp till knäna var jag blöt.
 
Jag kom till slut upp på vägen och nu väntade en sparktur på en halvtimma
 
 
Kul när det plaskar i kängorna
 
Väl hemma tittade mamma på mig och utbrast: Du har fått färg
Efter en blick i spegeln insåg jag att jag var tomatröd
 
#1 - - Mita:

Det där var ett riktigt äventyr,ansträngande men härligt ändå, blött i kängorna får du ta som en bonus,hehe....
Kram vännen♥

#2 - - Cici:

Kära nån vad du tog i vid din första sparktur på länge. Har du glömt att oavsett vad man färdas med måste man först lära sig att bromsa. En vobblande spark är inte att leka med! Själv sätter jag ner hälarna på medarnas insida så att jag har "bromsen" i beredskap om det skulle behövas.
Det låter trots allt som att du kom hem oskadd om än blöt och jag hoppas att du inte drog på dig en förkylning på kuppen.

#3 - - TantGlad:

Man får ta det försiktigt när man åker spark. *ler*
Att köra in i en snödriva går fort, hihi.

Det sista var klokt! Att fånga dagen, så sant det.
Kram från mig!

#4 - - ansepanse:

vilket äventyr :) förstår att du hade fått färg på kinderna efter en sådan strapats :)
kramar

#5 - - Soldansare:

Jisses, vilken tur du var ute på. Inte undra på att du var lite röd om kinderna. Men nöjd, förstår jag.

#6 - - Millan:

Spark-det är grejer det!

#7 - - Millan:

Spark-det är grejer det!

#8 - - Millan:

Spark-det är grejer det!

#9 - - Helena:

Hejsan! Jag har halkat in på din underbara blogg då och då i ungefär två år. Jag skulle så gärna vilja skriva dig ett email! Allt gott till dig och de dina, med vänliga hälsningar Helena :)

#10 - - Birgitta:

Oj, vilken tur att du överlevde! Men underbart med spark dock. Jag åkte spark till skolan på Alnön vintertid. Sen jag flyttade därifrån har jag inte ens sett en spark på nära håll. Ett helt underbart förflyttningsmedel!

Ha det jättegott
Kram

#11 - - cathrin:

Det var nog mer än 20 år sedan jag använde spark. Men en spark väcker många minnen. Jag har ingen aning hur jag skulle klara av en sådan idag.

#12 - - Pernilla:

Underbart med de äldres rutiner hi hi
Min halvsyster har bott i Holmsund, fint där.
Vilken händelserik sparktur, bra att den slutade väl ;)
Kram