Sommar och massor av sol

I dag när vi tittade på kilometerräknaren i bilen konstaterade vi att vi kört 60 mil på väg till våra utflykter som vi gjort sista dagarna
Det finns mycket att se och göra i närheten bara man öppnar ögonen
Nu har det blivit mest sol och bad eftersom termometern visat på 30 grader
 
Vi började äventyret med att åka kustvägen
Kustvägen är en gammal väg som går alldeles vid kustremsan
Den är delvis upprustad och ett alternativ istället för E 4 om man ska åka söderut från Sundsvall
Trots att jag åkt den flera gånger ser jag nya saker
 
Vi hittade en badplats som vi inte sett tidigare
 
 
En stig ledde ner till en sjö och ser man på där var det en badplats
 
 
Vi var nog 15 stycken som hittat dit så trångt var det inte
Där på stranden träffade vi ett trevligt par som vi tillbringade några timmar med
 
När vi vände hemåt började magen knorra
Det finns många små restauranger som ligger i de gamla fiskelägren efter vägen hemåt
Den här gången besökte vi Skatan
 
 
 Det blev en härlig skaldjursgryta som vi åt med utsikt över gästhamnen som var i stort fullsatt
 
 
Jag är alltid lika facsinerad över hur de stora båtarna tar sig in till bryggan utan att köra på andra
 
Nåsta dag bar det norrut
Jag hade genom Badtanten som ni hittar i min blogglista fått tips om ett stä'lle på Höga kusten som heter rotsidan
Vilket ställe det var
Jag har aldrig sett något liknande
 
 
Har ni vägarna förbi Höga kusten missa då inte detta
Några vänner till oss har köpt en sjöbod i Norrfällsviken
 
 
Ett telefonsamtal och vi våldgästade på en fika
De erbjöd surströmmingsmiddag med sambon var snabb att tacka nej
Det gjorde inget för han hade fixat spjäll och potatissallad som vi hade med oss
Vart äter man den bäst
Jo uppe vid Höga kusten bron
 
 
Nästa dag bar det söderut
Vi hade valt att åka till en liten strand som inte många känner till. Moningssand
Stranden används mest av sommarstugeägarna runt omkring
Jag känner till den genom att jag bott i trakterna tidigare
 
 
På hemvägen ringde vi nästa samtal
En släkting till sambon som inte bor så långt därifrån fick äran att ha besök den här dagen
Där stannade vi på middag
Vi konstaterade att vi nog kan runt så här hela sommaren och bli bjudna på mat
 
Veckan avslutades med en riktig gulddag
Med en stor sallad i kylväskan åkte vi tillbaks till Moningssand
Nu var mina underbara barnbarn, Livia och Agust med
 
 
Inte nog med det jag fick även rå om äldsta sonen och hans fru
Det blir inte så ofta för han jobbar på annan ort
Jag kännermig  varm inombords och glad när jag tänker på dagen
 
Tur är väl det för ni kanske kommer ihåg mina tre doktorer
Ingen hade ringt
Jag hade försökt nå min "leverdoktor" men ingen svarade på telefontiderna
I morse ringde jag istället min husläkare och se där gick det undan
Han ringde tillbaks inom en timma
Beskedet var mindre roligt men jag borde ha förstått
Min Autoimmuna sjukdom i levern är allt annat än snäll
Hela min lever är inkapslad i bindväv som bildas fast den inte ska
Det innebär att levern dör till slut
Det kan ta några år men det kan också gå fort
Förr sa man skrumplever nu kallas det Cirros
Mer än så vet jag inte just nu
Efter sommaren kommer jag att få närmare instruktioner men det finns inget att göra
Tro sjutton att jag har ont
 
Här ska jag sitta nu på ett av mina favoritställen
 
 
Jag ska ladda mina batterier för allt vad jag kan
Jag ljuger om jag säger att jag inte är ledsen och rädd
Jag tänker leva livet fullt ut varje dag som om den var den sista
Jag vet att jag har de mina och jag ska vara rak och ärlig och be om hjälp när jag inte orkar
Det är slut på att vara den Lisbeth som sällan visar hur hon mår
Jag är helt säker på att det här kommer att bli en lika fin sommar som den som var förra året
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - TantGlad:

Jättefina bilder du visar. Mysig badstrand detdär.
Näpp, nu äre klass 1 varning idag, så det gäller att svalka sig och dricka mycket vatten.
Ha det så gott och KRAM!

#2 - - Soldansaren:

Höga kusten bron besökte jag när min far fyllde 70. Han hade önskat sig en utflykt dit.
Nej, det förstår jag att det var ett jobbigt besked att få. Man måste tillåta sig att vara rädd och ledsen.
Varma kramar!

#3 - - Gitsan:

Vilka härliga utflykter ni har haft och så fina bilder!
Så tråkigt med läkarbeskedet. Men jag tycker det är bra att du tillåter dig att visa känslor och be om hjälp

#4 - - Mickis:

Jag ser o läser att du tar tillvara på sommardagarna på bästa sätt!! Fortsätt så det är du värd ❤️
Vilka små idyller ni hittar i ett närområde o vilken sommar vi har ☀️ Det är nästa FÖR bra.. Pust!

Beklagar detta besked du fått!! Fy sjutton vad ORÄTTVIST att dina sjukdomar förstör din kropp :-(
Jag har oxå en autoimmun sjukdom som du vet o den har förstört många år för mig och strular... Att få sk. Skrumplever trots ett sunt leverne är FÖRDJÄVLIGT!!! De som super sig till det får skylla sig självamen i ditt fall är det bara så orättvist!!!
Jag hoppas den skyndar långsamt sjukdomen o attdetgår kan få ha det bra så länge det bara går...
"Bryt ihop o kom igen" ;-) ❤️

Fortsätt ta vara på sommaren o BE OM HJÄLP!! Du har fina människor runt dig ❤️
Styrkekram ❤️