Om man inte tror att det känns så känns det inte

Veckan började med besök av föräldraskapet
Det duggar tätt mellan träffarna nu fast de bor i Umeå
Ni vet det här med åska och rädsla det gäller bara ute på landet för mig
För mamma gäller rädslan även inne i stan
Hennes mamma och även då min mormor har skrämt oss båda två sedan vi var små
Åskan mullrade hela måndagen
Det hördes som det var långt bort men den lurades
Jag låg och vilade och mamma tog luft på balkongen
Då small det så att balkongen hon stod på gungade
Snabbt som en iller förflyttade hon sig till soffan med en filt över huvudet
Det kom en smäll sedan var det över
 
Min mage fortsätter att jäklas och jag pratade med min doktor om vad som kunde göras
Just nu är teorin att jag har skadade nerver som ger värk i buken
Den där medicinen som vi skulle vänta med sattes in eller skulle sättas in
När jag hämtade ut den uppmärksammades jag från apotekskillen om att det var rejält med biverkningar
 
I packsedeln kan man läsa

Kontakta läkare omedelbart om du, efter att ha tagit detta läkemedel, upplever något av dessa symtom då de kan vara allvarliga.

Gabapentin kan orsaka en allvarlig eller livshotande allergisk reaktion som kan påverka huden eller andra delar av kroppen såsom lever eller blodkroppar. Utslag kan uppstå i samband med en sådan reaktion, men det sker inte alltid. Det kan leda till att du blir inlagd på sjukhus eller att du får sluta ta gabapentin. Kontakta din läkare omedelbart om du får något av följande symtom:

  • hudutslag

  • nässelutslag

  • feber

  • svullna körtlar som inte försvinner

  • svullna läppar och tunga

  • gulfärgad hud eller ögonvitor

  • ovanliga blåmärken eller blödningar

  • påtaglig trötthet eller svaghet

  • oväntad muskelsmärta

  • frekventa infektioner

Dessa symtom kan vara de första tecknen på en allvarlig reaktion. Läkare bör undersöka dig för att avgöra om du ska fortsätta använda gabapentin.

Andra biverkningar är:

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

dåsighet, trötthet, yrsel, huvudvärk, sömnlöshet, viktökning, aptitlöshet, svullnad, kraftlöshet, ökad aptit, försämrad muskelkoordination, ofrivilliga ögonrörelser (nystagmus), darrningar, minnesförlust, myrkrypningar, muskelryckningar, förstärkta eller försvagade reflexer eller bortfall av reflexer, nedsatt vakenhet, nedsatt koncentrationsförmåga, tankestörningar, talrubbningar, försämrat minne, onormalt sätt att gå, kräkningar, illamående, diarré, muntorrhet, matsmältningsbesvär, förstoppning, buksmärta, tandköttsinflammation, sjukdomskänsla, nervositet, nedstämdhet, förvirring, humörsvängningar, oro, synstörningar såsom dubbelseende och nedsatt syn, ledsmärta, muskelsmärta, ländryggsmärta, benfrakturer, lågt antal vita blodkroppar, kärlutvidgning, högt blodtryck, nästäppa, inflammation i svalget, hosta, klåda, småblödningar i huden, utslag, urinläckage, urinvägsinfektion, impotens.


Mindre vanliga biverkningarna (förekommer hos färre än 1 av 100 användare):

olycksfall, svindel, förvirring, ökad känslighet för beröring, väderspänning, depression, psykoser/hallucinationer, aggressivitet, blodglukossvängningar, andnöd.


Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare):

reaktioner då läkemedelsbehandlingen avslutas, som smärta, svettningar och bröstsmärta, rörelserubbningar, öronringning (tinnitus), minskat antal blodplättar, förändringar i blodglukosvärdet hos diabetespatienter, hjärtklappning, övre luftvägsinfektion, nässelutslag, håravfall, akut njursvikt.

Sällsynta fall med svullnad av ansikte och fingrar (angioödem) har rapporterats. Om du får svullnad av ansikte, fötter eller anklar, läppar, tunga och/eller svalg och struphuvud med svårigheter att svälja eller andas, ska du avbryta behandlingen och omedelbart kontakta läkare.

 
Skeptisk som jag är så la jag tabletterna i skåpet och ringde doktorn dagen därpå för att höra om det inte fanns något annat
Han hade semester och i och med det så tog jag också det
I natt har jag funderat
Kan man få smärta att bli mindre genom att bestämma sig för att det inte ska göra så ont?
Jag tänker testa tills vidare
Förr eller senare måste jag säkert kapitulera men jag skjuter upp det så långt det går
Har väl aldrig sett så många vanliga biverkningar på en gång
 
Allt är inte sjukdom i mitt liv fast det känns så
Den här veckan har det varit många som tillsammans sjungit in sommaren med Den blomstertid nu kommer
Våran goa Livia har gått klart sitt andra år i skolan och vi följde med henne till kyrkan
 
 
Förra året fick hon en ros av mig och självklart skulle hon få en i år med
Jag var lite osäker på om hon uppskattade gåvan
Veckan före examen frågade hon mig: Farmor får man en ros när man går ut tvåan också?
 
För att ytterligare ta fram min livslust hade vi henne och Agust här i lördags
 
 
 
Vad ska man med fina klätterställningar till när man kan leka på en gammal piskställning?
 
Till er alla mina bloggvänner
En riktigt skön midsommar
Jag väntar in dagsformen för att besluta vad det ska bli av dagen
 En sak vet jag säkert.
Det ska bli minst ett glas rose
Busigt va?
#1 - - Mickis:

Det vete sjutton om jag hade stoppat i mig Garpentin när det var så otroligt MÅNGA Vanliga biverkningar... Nääää jag tror du gjorde rätt i att avvakta för som jag uppfattat det så är du väl lite känslig för biverkningar? Eller är jag helt ute o cyklar?

Min pappa säger att det är bara att bestämma sig.. Fast det säger han m glimten i ögat.. Men det är ju värt att testa ;-)

Klart att Livia skulle ha en ros! Vad fin hon är!!
Härligt att ni kan låna barnbarnen ibland ❤️

Ha en fin kväll!
Kram ❤️

#2 - - Med Lenas egna ord:

Hej!
Ja, det finns ruskiga biverkningar på många preparat, men detta tar nog priset. Tyvärr tar jag just Gabapentin, det är det enda som hjälper mot nervsmärtorna. Och visst, jag har några biverkningar. Jag väljer mellan pest eller kolera.
Saknar mina barnbarn när jag ser dina!
Stå på dig!
Stor kram

#3 - - Annika:

Men Jisses....kan man verkligen bli botad av dessa tabletter som har så många biverkningar? Så vacker Livia är. Klart du ska dricka minst två glas Rose. Ha nu en fin midsommarvecka.
Kram på dig.

#4 - - Gunnel :

Konstigt att det inte finns ett likvärdigt med mindre biverkningar. Av den här medicinen verkar det som att risken finns att bli ännu sjukare. Jag blir lite nostalgisk när jag ser piskställningarna. Där lekte jag med som barn och slog kullerbyttor och hängde i knäveck. Ha en skön Midsommar.

#5 - - Karin:

Ibland kan det vara så att man måste ta medicin mot biverkningar man får av annan medicin....och då är man väl fel ute?? Bra om du kan avvakta ett tag!
Önskar dig en mysig midsommar, och njut av ditt rosévin!
Kram Karin

#6 - - envingad:

Tittar in och önskar dig en underbar midsommarhelg.
kramar