Semester

Ibland möter jag människor som säger att du har det bra du semester för jämnan
Det har jag inte för jag är det man kallade sjukpensionär förr och inte en pensionär
Mitt jobb är att varje dag kliva upp och se till att bry mig om mig själv så att jag orkar vidare nästa dag
 
Veckan som varit har jag haft semester
En semester som jag tillbringat med sambon i mitt föräldrahem i Holmsund strax utanför Umeå
Mycket nostalgi blir det när man är där och allt som inte tidigare visats för sambon ska så klart visas upp
På vägen upp passade vi på att leta campingar som hyr ut stugor
I planen finns någon natts övernattning i augusti för att visa Caitlin från England hur man gör när man campar här i Sverige.
Skolning i svenskt beteende fortgår och visst måste camping ingå då?
 
Vi hittade Salusand några mil norr om Övik.
Inte så stort och lagomt avstånd från Sundsvall
Vi såg sand så långt ögat når och i kanten av all sand fanns det ett gäng gulliga småstugor
Bara att kliva rakt ut på morgonen
 
 
Att det finns en restaurang med bra meny både för vuxna och barn gör ju inte saken sämre
 
 
Sen var det då det där med vädret
Vi frågade i receptionen men det var det enda som inte gick att beställa
Vi ligger lågt och väntar in högtrycken innan vi bokar
 
Väl framme hos mina föräldrar dras tempot upp avsevärt
Båda två fyller 75 år i år men det kan man inte tro
Dagarna är fyllda av aktiviteter och möten med övriga i släkten
I år hann jag inte med att få den tid jag ville med min syster
Vi bestämde att jag istället ska ta mig tid och åka hem till henne några dagar längre fram
Låter lite lustigt när jag skriver det för hon bor inte ens 2 mil från mamma och pappa men som sagt vad det är full fart på min mamma och pappa
 
En av dagarna åkte vi iväg för att visa sambon vart jag lärde mig simma
Vi hade stuga längst ut i kustbandet
Oj så många fina somrar jag tillbringat där
På den tiden var det alltid sol på sommaren eller?
När jag tänker tillbaks så minns jag det i alla fall så
Vi stannade till på Fädosand för en fikapaus
Stranden som vi tog båten till och ofta ägde helt själva
 
 
På vägen tillbaks åkte vi igenom Täfteå
Täfteå är inte känd för så mycket men ett tv program har spelats in där
 
 
På Täteålogen kan man dansa och är du intresserad av styrdans kanske du sett tv programmet med profilen Signar
 
En av de andra dagarna blev en pappadag
Tillsammans med honom och sambon upptäckte vi Bildens hus i Umeå
Värt ett besök.
Just nu var det en kinesisk utställning
Utanför byggnaden stod ett träd
Inte vilket träd som helst utan ett träd som en konstnär som heter Carin Grahn döpt till Vidderna ropa
Nyfiken som jag är så gick jag dit
Vet ni vad det stämnde
Trädet "pratade" med mig
Det var en symbolik i det
Vi behöver naturen och lyssna på vad den säger
 
 
Innan vi åkte hem bjöd pappa på lunch
Hur mysigt som helst
 
I Holmsund bor det ca:8.500 människor
I det lilla samhället finns en slalombacke, Omberget
Inte stor men naggande god
Den är hemma backe för Maria PH
Ser man på man kan bli slalomstjärna fast inte förutsättningarna är de bästa
Eller det är kanske så här det ska vara?
 
 
När jag var liten ståtade Holmsund som är Umeå uthamn med finlandstrafik
Många gånger åkte familjen turer över till wasa
Båten var liten och de gungade alltid
Sen slog lönsamhetskravet till och linjen lades ner men se nu har den uppstått igen
Blev riktigt nostalgisk när jag såg den nya färjan ligga i hamn och vänta på passagerare
 
 
Allt som allt blev det en skön vecka och jag känner tacksamhet till att jag har mina föräldrar
 
Vi tuffade hemåt och eftersom magen kurrade blev det ett stopp vid Höga kusten bron
Har ni inte varit där men har vägarna förbi så se till att ta er tid att stanna
 
 
I morse vaknade jag halv fyra
Jag tror att jag har för mycket spring i benen
Tempot från veckan sitter kvar
Som tur är så är helgen fullbokad
Yngste sonens flickvän från Chigago ska handla bohag till deras hem idag
Det blir billgare att köpa här än att frakta över
Livia spelar fotbollscup
Agust fyller år
 
Jo, Hur mår jag då
Jag stoppar i mig medicin och kör för glatta livet
Man har bara ett liv och jag tänker leva det
På tisdag ska jag till doktorn och göra ny vårdplan med kirurgen inblandad
Blir nog bra det ska se
 
 
 
 
 
 
#1 - - Stina:

Att vara "sjukpensionär" är ju gaktiskt inget man vill vara! Men om man behöver det för att få livskvalite är det bra alternativ. Välkommen till min blogg. Kram

#2 - - Karin:

Vackra bilder från semestern, och du verkar ha haft det bra!
Kramar Karin

#3 - - Annika:

Vilken underbar vecka du haft. Fin reklam du ger din hemtrakt med alla fina bilder. Jag tycker du är en kämpe som trots en kropp som inte är pigg ändå är så positiv.
Styrke kramen

#4 - - mickis:

Vilken mysig vecka hos mamma & pappa :-) Fantastiskt att de är så pigga!
Du har helt rätt i att det inte alls är som att ha semester jämt... Nä för det är dötrist mellan varven att vara "sjukpensionär" skulle jag fått välja hade jag mycket hellre varit helt arbetsför & tagit semester som alla andra... INTE kan man ta semester från en sjuk kropp inte... :-(

Härligt att det "rullar på" för dig & att det finns positiva stunder i det motiga :-)
håller tummarna att det går bra på tisdag ❤
Kram❤

#5 - - Katrine:

Det var roligt att träffa dig, även som du skrev fick vi inte så mycket "egentid" tillsammans. Det får vi ta igen! Varma kramar skickar jag dig!!
Syrran