Brittsommar

Är det Brittsommar eller vad är det?
 
Jag blev lite nyfiken på begreppet Brittsommar som vi använder när hösten är som vi vill ha den, varm och skön
Enligt SMHI : I allmänhet avses varma och soliga dagar omkring Birgittadagen den 7 oktober.
Uttrycket Brittsommar hänger samman med Birgitta och Britta, som har namnsdag 7 oktober
En varm perioden måste komma efter en period av lägre lufttemperaturer på dagarna och den varma perioden måste ha en temperatur över 20 grader någon gång på dagen
Det där med 7 oktober verkar inte stämma men resten är ju alldeles rätt
Vi får ta det med en nypa salt för i sommar har vi ju fått lära oss att allt är inte som det varit förr med vädret
 
Enligt SMHI finns också en legend som säger att den heliga Birgitta tyckte att klimatet i Norden var så kallt och bistert att hon bad för oss. Herren ska då ha svarat med att kring den heliga Birgittas dag ge oss några extra sommardagar.
Lite värrdelöst vetande så här innan helgen
 
Veckan som gått började i mina ögon rätt så bra
Ett läkarbesök rätade ut en del frågetecken ifrån sommarens grubblerier över hur det stod till med min hälsa
VI konstaterade att uttrycket : Ju fler kockar ju säme soppa, även stämde på doktorer
Min oro som till slut blev ångest hade gått att undvika
Hädanefter ska jag bara vända mig till min medicinläkare.
Ok en förkylning kunde han tillåta att hälsocentalen hanterade
Ni som även läser mina Facebookinlägg vet redan att jag nu har skrumplever
Inget roligt i sig men ändå hanterbart
Jag kontrolleras ofta och skulle jag komma så långt som till leversvikt går det att byta levern
Jag har fått smärtstillande i olika former som jag kan ta efter dagsform
Jag har också upptäckt att jag mår olika bra av den mat jag äter
Jag provar mig fram och ser till att äta små mål flera gånger om dagen
Det känns som det är slutslarvat nu
 
Den här veckan har blivit en nystart för mig
Jag har gett mig den på att motion även ska var extra bra för att hålla magmaskineriet i gång
Tur är det att jag får peppning och sällskap på promenaderna
 
I onsdag blev det en promenad upp till Grodtjärn och då jag säger uppför så överdriver jag inte
Som tur är så kommer ett utför efter man gått upp
 
 
På förmiddagen hade det regnet och när solen trängde igenom och värmde upp marken blev det som ett magiskt landskap som vi gick igenom
Är det en trollskog eller inte?
 
 
Dagen efter var jag chaufför åter dottern
Tycker lite synd om henne just nu
Först hennes skada i nacken som hon inte får ordning på
Sedan operationen av visdomstanden med 2 penicilinkurer därpå
Direkt efter en förkylning som hon liknar vid de som "män" får
Hur som helst så fick hon ett hopp den dagen
Försäkringskassan var på gott humör och skulle hjälpa henne tillbaks till arbetslivet
I stället för att vänta i bilen tog jag mig en sväng utefter Selångersån
 
 
I dag ökade jag på promenerandet
Vårt härliga friluftsområde på Södra beget fick besök
Det blev en sväng runt ett av 5 kilometers spåren
Jag upptäckte att det finns hur många spår som helst i olika längder att välja på
Vi är lyckligt lottade här i stan som har så många fina promenadställen att välja på
När man ändå är där uppe kan man skåda vår nya bro som ska öppna till hösten
 
 
Får se om jag åker över den
Det blir broavgift för alla som ska passera
Det kommer att finnas alternativ för oss som inte är på genomresa och inte vill betala avgift
 
Den här helgen blir det inga festligheter
Lugn och ro och frisk luft och framförallt pyssla om sambon som nu är halvt sjukskriven
Det gäller att pyssla om mycket nu för jag är honom evigt tacksam för han har hjälpt mig igenom mina sjukdomsperioder
Vad är det man säger Pay off men det gör jag så gärna
 
 
 
 
#1 - - yvonne:

Bra att du har ett bra stöd vid din sida.Det är guld värt! Jag tycker att .. Nu är hösten här! Ha en bra lördag! Kram!

#2 - - Mickis:

Krya på mannen!! Hoppas han repar sig snabbt o att ni har en bra helg :-)

Vad roligt att fk var på gött humör :-)
Hållervtummarna att de kan hjälpa din otursdrabbade dotter ❤️

Självklart ett trist besked du fått men ibland är det bättre att få en förklaring till varför man mår som man mår. Är nästan värre att leva i ovisshet... Kanonbra att ha en läkare som håller i allt !!

Vilka underbara kort du bjuder på! Vad fint ni har det norrut :-)

Ha en fortsatt bra helg!
Kraaaaaam ❤️

#3 - - cathrin:

Håller med om att det är värt mycket att ha någon vid sin sida när man själv inte orkar. Ibland kan jag få dåligt samvete för att jag alltid är sjuk och "måste tas hand om". Kan känna mig som en belastning.

Naturen betyder mycket och är till för att användas, det är skönt med promenader. Tack för dina fina kort och jag önskar dig all omvårdnad du behöver. Kram

#4 - - Karin:

Så vackert det är vid Grodtjärn! Det ser lugnt och fridfullt ut!
Brittsommar är ett fint ord, och det gäller att ta vara på alla varma dagar!
Kram Karin

#5 - - Gunilla:

Ja det där vad det nu kallas när det blir varmt på hösten...skönt är det iaf :)

Härliga naturbilder !