En dag att göra ingenting

Att leva med sjukersättning och inte gå på jobbet har varit en tuff lärdom
Så många dagar som jag levt som i en labyrint
 
 
Runt runt har jag gått utan att veta vart jag varit på väg
Det fortsätter att gå rätt väg för mig
Det känns som jag hittat ut

I dag har jag min första "lediga" dag på hur länge som helst
Dagen var vikt för besök i Birsta. vårt stora köpcentrum.
Yngste sonen med sambo skulle shoppa stora och tunga saker
För två timmar sedan ringde telefonen och de hade fått annat för sig
 
I vanliga fall har jag blivit handfallen och tänkt: Vad ska jag göra nu?
I dag blev jag nästan tacksam
En helt och hållet blank dag att göra ingenting
Jag vet så väl att jag behöver den här dagen
En dag till att stanna hjulet och andas djupa andetag
Jag känner mig stolt att jag kan göra så och att jag förstår att mina sjukdomar kräver de här dagarna för att hälsan ska få finnas kvar ett tag till
 
Vad har hänt sedan sist jag skrev
Jag får ta fram almanackan för att se tillbaks
Mina älskade föräldrar har piggat på sig på ett ofattbart sätt
Av vana fortsätter jag ringa varannan dag för att kolla att allt är bra
Det är det och mamma småskrattar över mina kontrollerande samtal
 
Målarkursen som är varannan vecka har jag glömt bort att gå på
Lusten vill inte infinna sig
Det stressar mig inte det minsta för jag vet att det är ett teckan på att jag mår bra
Jag målar när livet är tungt och svart
Det syns även i mina tavlor
Så tills vidare står penslarna oanvända
 
Hemma hos mig finns en sambo som efter han fyllt 60 år har svårt att släppa tanken på att det skulle vara skönt att gå i pension
Jag tror han är lite avundsjuk på mig
Så fort han är ledig hittar vi på saker tillsammans

En av de lediga dagarna dessutom en kall och blåsig sådan bestämde vi oss för att utforska Sundsvalls nya bro
 
 
 
Det kostar 9 kronor att åka bil över den men det är helt gratis att promenera över
Vi ställde bilen på ena sidan och tog en rejäl långpromenad över bron
Vi var inte ensamma om att ta den här promenaden
Definitivt fler gångare än bilar den här dagen
 
Solen sken utan att ge någon värme men man kan njuta ändå
 
 
Janne var lite tveksam till att gå runt Sundsvalls fjärden
Han trodde inte jag skulle orka men tji fick han
 
Hela vägen runt bar det
 
Det är lite väl tidigt för glasskiosken i hamnen att öppna
 
 
Två månader till och vi sitter garanterat där och äter deras hemgjorda Drakenglass
 
Vi har även hunnit med att åka ut till "buschen" för att gratta min bror
Han ville inte vara med på bild så hans nya hund fick posera i stället
 
 
En sak som jag längtade efter under mina riktigt sjuka år var att vara farmor åt Livia och Agust
Det har jag börjat ta igen nu
I helgen sov de över här båda två
Föräldrarna hade fullt upp med att flytta till nytt boende
I barnvaktandet följde en lite nostalgitripp
Vi har spelat kula
Tydligen väldigt populärt nu
Reglerna var desamma men vi hängde inte med på vad de olika sorterna hette och vad de var värda
Jag försökte komma ihåg några namn och stenkulor, dankar och kattögon kunde jag identifiera
Jösses vad många nya varianter som dykt upp
 
 
I dagens ingår att inte tänka något på mitt bröllop
Så mycket som ska stämma och falla på plats
Bara att välja klänning blev ett äventyr
Jag lusläste vett och etikett och var säker på att om man varit gift tidigare i och för sig borgligt skulle man inte bära vitt
I min ålder skulle man inte ha bara axlar och skyla dekoltaget
För att göra det hela rätt ringde jag till församlingen och kollade vad som var tillåtet
De gulliga kvinnan i luren skrattade och sa att det var 2015 och hos dem var det bara viktigt att jag sa ja
Kläderna skulle jag välja fritt utifrån att jag skulle känna mig fin
 
I helgen köpte jag min dröm
Timmarna innan jag skulle prova hissade det i magen
Jag har aldrig haft en brudklänning men nu har jag
I går eftermiddag när Livia kom hit frågade jag vad hon tyckte
Först stod en stund och sedan utbrast hon:  Men det är ju en prinsess klänning
Kändes som ett gott betyg
Nu ska jag bli ett 58 årig prinsessa
 
 
 
 
 
#1 - - mickis:

Vilken bra person du fick prata med i församlingen och hon har ju helt rätt det är 2015 nu och det viktigaste är att du säger JA
Blev det en vit prinsessklänning?
Vad roligt att ha ett bröllop att planera. ., spännande och pirrigt ❤

Låter som en 45 krig härlig promenad ni gjorde :-)
Underbara kort :-)

Ska sambon snart äkta mannen jobba till 65 år?

Vad bra att du börjat acceptera att livet inte är jobb utan till för att levas så gott det går med de problem man har. ..,

Ha en fin dag!
kram ❤

#2 - - Cici:

Jag säger bara WOW! Du är så modig! Giftemål i prinsessklänning, långpromenader och kulspel med barnbarnen. Inga dåliga sysselsättningar när man är så pass gammal att man har barnbarn. Ja, det skulle vara att spela kula då. Lycka till med allting!

#3 - - Polär Marielle:

Å jag blir alldeles tårögd när du skriver om klänningen.
Vi gifte oss när vi hade varit tillsammans i tio år. Vi hade då en liten tjej på fyra år och en kille på ett år. Dottern och en kusin var brudnäbbar. Och vi hade också prinsessklänningar. Synd att jag inte kan scanna och för tillfället inte heller fotografera i datorn så kunde du fått se. Nån annan gång kanske. Ett bröllop är verkligen speciellt, finns med i ens tankar för evigt!
För övrigt har jag också en del oplanerade dagar. Som idag till exempel. Och då brukar jag också stå där och undra: Vad ska jag göra nu??? Men idag har lusten fallit på att scrappboka ett kort till min svägerska som är sjuk. Det blev alltså ett krya på dig - kort.
Kram oå dej!

#4 - - Korpunge:

Men så roligt vännen och all lycka till er ♥
Ja som du ser har jag äntligen lyckats titta in till dig så jag kan skriva en rad och se hur du har det.
Visst är det mysigt med barnbarn. Jag fick mitt första nu i början av mars. Det var och känns fortfarande stort :)
kram på dig (f.d envingad)

#5 - - Pernilla:

Kikar in till dig & hoppas du har en super sommar!
Kram