Ett steg ut i livet

Så mycket "röra mig" ute bland människor har inte funnits på kartan på länge
Vågen visar på två kilo plus
Helt otroligt vad några kilo upp kan ge nya krafter
Det verkar som medicinen är på min sida den här gången
Både på det ena och andra sättet
 
I fredags var Cecilia här och lånade datorn
Nu är Caitlin bokad för jul och nyår
Det blir en jul med alla barn och alla barnbarn
Nej inte riktigt alla
Jannes son Patrik som bor i England fick inte semester
 
Jag gillar julen
Helgen har vi använt till shopping
I mer eller mindre alla affärer är hyllorna översvämmade av julpynt
Trots kärleken till julen känns det helt fel att gå runt bland tomtar och stakar i slutet av oktober
Ändå kunde jag inte låta bli att köpa med mig en ljusbricka och en slinga
 
 
Tanken var en helt annan
De sålde paket med 200 värmeljus för 49 ;.
Det är svårt att leva utan dem
Inte bara mysfaktorn som blir hög utan temperaturen i lägenheten ökar
Vi har svinkallt hemma hos oss
 
Dessutom blev jag kär
Kär i en termos från Cervera som jag inte ville leva utan
Den fick flytta in hos oss
 
 
Planen för söndagsförmiddagen var en långpromenad
Den planen regnade bokstavligen bort
 
 
I stället blev vi chaufförer åt yngste sonen och hans flickvän
De har fått pippi på att odla hemma
Synd att mitt intresse inte finns
I deras fönster hänger en jättestor Basilika planta och fast jag inte delar intresset delar jag gärna det som växer hos dem
De var på jakt efter gräslök att göda upp
Inte en tuva så långt ögat nådde i någon av affärerna
 
Tidigare har jag visat en målning som jag påbörjat
Den där som skulle skrämma livet ut matgästerna
Nu är den klar med en annan framtoning
 
 
 
Det händer att jag blir nöjd med det jag målar
För det mesta så hamnar de halvfärdiga verken i papperkorgen
Den här sitter på plats nu och jag gillar den
Ny färg och penslar ligger på bordet så bara att skapa när andan faller på
 
En av veckans höjdpunkter var när jag var på väg från affären
Jag hörde några killar i 11-årsåldern som dividerade om vad klockan var
Jag hade gått en bit när jag frågade: Undrar ni vad klockan är?
Yes så var det och det fick ett svar av mig
När jag gått ytterligare en bit hör jag någon ropar: Du tjejen
När jag gått några steg till hör jag samma sak
Jag vände mig om och en av dem sa: Tack så mycket
Inte illa att bli kallad tjej i min ålder
 
Hädanefter ska jag vara en tjej
 
Gårdagen tillbringade jag på Norra berget med sonhustrun och barnbarnen
Så mysigt att bara vara
Vi provade på att kasta lasso
 
 
 
Ärligt talat så skulle jag inte få jobb som renskötare
 
Trots solen var vi frusna
Livia följde med mig hem
Tomten kom lite tidigare i år
Efter middagen åkte vi ut till XXL
Där fanns de, hennes dröm tights
 
                                                                                                                             Bild lånad från XXL
 
Vi hade en förhandling om att då skulle det bli färre paket på julafton
Hon hittade snabbt en lösning
En vecka före jul ska jag ta tillbaks dem och slå in dem i ett paket
Med glimt i ögat lovade hon att jubla och låtsas som inget när hon öppnade paketet
 
 
 
#1 - - Soldansare:

Ja, inte var den där tavlan så hotfull. Fast vem är det som ligger i påsen?

Vad kul det verkar med lassokastning, förresten.

#2 - - Leva-Kerstin:

Hej Lisbeth!
Nej, julen har med åren som gått blivit mindre och mindre uppmärksammad. Det är inte mycket jag pyntar och pysslar, förutom om något barnbarn är hos oss förstås. Då är det plötsligt roligt igen.
Jag tycker din målning är spännande. Det är mycket längesedan jag hade en sån period. Först var det boken jag skrev, sen har det varit marknadsföring som blivit prioriterad.
Trevlig helg till dig

#3 - - Korpunge:

Tyckte tavlan blev fin och speciell i sitt slag. Ja nog börjar de lite väl tidigt med allt vad julpyssel heter men samtidigt är det ju lite skojigt också.
Lasso har jag aldrig provat, det såg skojigt ut :)
Önskar dig en fortsatt fin söndag
Kram